Friday 7 December 2012

BATU PERMATA TIGER EYE (BP07)


Permata Tiger Eyes ini terdapat dalam pelbagai bentuk dan warna

Batu mata harimau atau tiger eyes dikenali sebagai batu chatoyant yang paling popular (chatoyant maksudnya mampu memantulkan sinar atau cahaya yang beraneka ragam), warna aslinya adalah kuning, ada juga yang berwarna merah tua berkilau seperti emas dan dasar garis-garisnya seperti celoreng harimau.

Warna garisnyapun berbeza beza, ada yang kuning muda (dinamakan mata harimau) dan ada juga yang berwarna putih (disebut mata garuda). Pantulan warna warni yang berasal dari batu ini disebabkan oleh lapisan lapisan seperti serat yang banyak dan tipis sehingga setiap cahaya yang masuk dipantulkan oleh lapisan yang berbeza. Untuk melihatnya dengan jelas batu mata harimau ini dibuat atau dipotong menjadi bentuk cabochon karena dalam bentuk inilah batu ini dapat memaksimumkan pantulannya.





Batu ini berasal dari keluarga batu kuardza (quartz), maka dari itu semua batu jenis kuardza seperti batu akik (agate), batu akik bawang (chrysoprase), Batu asap (smoky quartz) mempunyai nilai keras 7 dalam skala Mohs, begitu juga batu tiger eyes ini. Batu ini berasal dari mineral crocidolite, mineral yang warna aslinya biru dan teroksidasi menjadi coklat keemasan dan lama kelamaan menjadi batu kuardza. Batu yang setengah jadi dalam proses silicification dan batunya masih berwarna kebiruan disebut Hawk's Eye atau batu mata garuda. Batu ini yang berwarna merah disebabkan oleh pemanasan yang harganya lebih mahal dan batunya lebih keras) untuk menipu pembeli. Fiber optic glass yang diproduksi dalam berbagai warna adalah cara yang paling banyak digunakan untuk me-imitasikan batu ini


Batu ini banyak ditemukan di Burma, Australia, Amerika dan India, tapi yang paling bagus biasanya berasal dari Afrika Selatan.



Kegunaan atau manfaat


Batu Tiger Eyes dipercayai memiliki kelebihan kelebihan antaranya ialah;

1. Mempunyai pengaruh yang hebat untuk kesihatan mata.
2. Mencegah ketagihan alkohol, tembakau dan zat stimulan lainnya.
3. Menyembuhkan penyakit perut tertentu seperti pencernaan, 
hempedu atau luka.
4. Melindungi pemilik dari binatang buas ketika berada di hutan belukar.


3 comments:

  1. Utk pengetahuan tuan/puan sebarang pertanyaan sila hubungi/sms no.tel tertera..saya akan hubungi anda secepat mungkin....harga boleh runding....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy ade batu permata ruby birma myanmar mcm mane nk tau harge die?? 0172490297

      Delete