Saturday 3 November 2012

CINCIN PERAK KEPALA SUASA AKIK SULAIMAN (CP07)



Batu akik, batu agate atau agaat adalah batu yang utama dari keluarga batu-batu akik. Batu agate adalah yang utama dari keluarga batu-batu calcedon dan di indonesia terkenal dengan nama batu akik.Batu akik ini merupakan batu yang sangat banyak tersebar di seluruh dunia. Warnanya pelbagai, dari merah sampai putih susu, biru sampai hitam pekat. Biasanya batu akik terdapat garis-garis dengan warna yang berbeza seperti coretan, lingkaran atau urat. Batunya keras, nilai kerasnya 7 berdasarkan daftar keras Mohs. Walaupun batu ini amat keras ia juga boleh retak jika dibiarkan terjemur pada cuaca yang panas. Untuk menjaga batu ini cukup meletakkan di tempat yang dingin dan gelap sudah cukup memadai.
Batu Akik


Akik sutera, jernih dan menembus jika dipandang lama-lama dan agak keihatan seperti ada sehelai sutera di dalam batu tersebut. Akik cempaka pula berwarna merah pinang matang, kuning emas. Batu akik cempaka terdapat di bali, pulau2 sunda kecil dan maluku ia juga terdapat dikabanyakan daerah di Sumatera.





Batu akik banyak ditemukan di Brazil, Uruguay dan Amerika. Banyak produk-produk perhiasan yang terbuat dari batu akik berasal dari Jerman (negara yang menjadi pusat pemrosesan batu akik dunia).





Kegunaan atau manfaat
Batu akik dipercayai memiliki pengaruh-pengaruh antara lain;
1. Menolak racun dari binatang berbahaya seperti ular dan lain-lain.
2. Orang persia kuno (iran) percaya dapat menahan badai di laut.
3. Menyihatkan atau melancarkan peredaran darah.
4. Menghindarkan pemakai pada ancaman bahaya dan membawa tuah.
5. Menghilangkan ketakutan dan mempertingkatkan konsentrasi.
6. Memberikan ketenangan dan meningkatkan keberanian.


 
 
...SOLD...

No comments:

Post a Comment